środa, 20 listopada 2013

Jak piszę recenzje?

Hej! Post ten będzie dedykowany tym, którzy chcą pisać recenzje lub z jakichś względów muszą to robić. Obejrzałam dzisiaj film "Hej, Skarbie", lecz recenzja pojawi się dopiero... W styczniu bodajże, kiedy otrzymam ocenę (jest to moje zadanie na zajęcia).

Generalnie wiem, że teoretycznie takich rzeczy powinno się uczyć w szkole, ale teoria swoje, a praktyka swoje. I tym samym wiele osób nie wie, jak się do tego zabrać. Postaram się więc opublikować taki mały schemat, coś na zasadzie, jak ja to robię. Nie ma jednak reguły, że każdą rzecz należy ściśle pisać według tego schematu. Ostatnio miałam szansę się o tym przekonać, czytając i recenzując książkę "Chustka" (patrz poprzedni post).

Zanim jednak przejdę do schematu, to pierwsza zasada: zawsze należy szukać jakichś pozytywów i negatywów. Nigdy bilans nie wyjdzie pół na pół, rzadko się to zdarza, ale nie jestem zwolenniczką krytykowania czegoś z góry na dół (nawet w takich "50 twarzach Greya" znalazłam jeden plus), ale też i nie lubię wychwalania czegoś ponad niebiosa, bo łatwo można wpaść w pułapkę wszelakich kłótni na temat dzieła, które lubimy, a inni - niekoniecznie. W recenzji też nie chodzi o zachowanie neutralności i obiektywizmu - bo jest to nasza subiektywna opinia. Ale żeby nie tracić czasu: recenzja, jak każdy tekst, standardowo powinna się dzielić na wstęp, rozwinięcie i zakończenie. I ktoś powie: fajnie, ale coś poza tym? To ja tu postaram się opisać, jak ja to robię. Nie wszystkie elementy są obowiązkowe. Te, które uważam za niekoniecznie obowiązkowe, zaznaczę kursywą.
  1. Wstęp: Tu zwykle zamieszczam bardzo ogólnikowe informacje, typu "przeczytałam...", "obejrzałam..." oraz kilka zdań (najczęściej do trzech) o tym, co sądzę (bardzo ogólnikowo) o książce/filmie. 
  2. Streszczenie fabuły: bardzo ważny element. Bez tego nasz Czytelnik nie będzie wiedział, co właściwie oceniamy. Mówię tu o Czytelnikach, którzy nie znają danego dzieła, a po prostu chcą przeczytać recenzję, zanim np. wybiorą się do kina. Też kilka zdań, najlepiej opisywać film/książkę najogólniej, jak to możliwe, żeby nie robić spoilerów.
  3. Najważniejsze pozytywy i elementy, które nam się podobały. Lub też na odwrót, mogą tu być rzeczy, które nam się nie podobały. Tu już jest pełna dowolność. Mogą to być aktorzy, ich gra, fabuła, klimat, wszystko, byleby to nie były sprawy "techniczne". 
  4. Tu zależnie od tego, co oceniamy:
  • film/serial: ogólna realizacja, montaż, strona wizualna, efekty specjalne. Dlaczego nam się podobały lub nie podobały?
  • książka: narracja czy środki artystyczne. Czy nam się podobały?
5. Postacie. Uważam to za element nieobowiązkowy, ponieważ są różne filmy i są różne książki. Jeśli bohaterów jest dużo, to ważniejsza będzie fabuła, niż oni sami (np. teraz czytam "Silmarillion", gdzie już wiem, że ważniejszy będzie przedstawiony świat, niż postacie).
6. Muzyka. Tylko w filmie i tylko, jeśli nam przypadła do gustu i zapadła w pamięć.
7. Zakończenie: tu piszemy podsumowanie naszej recenzji, dlaczego nam się podobało dane dzieło lub też nie. Ja zwykle dodaję jeszcze zdanie w stylu, komu mogę polecić dany film lub daną książkę i dlaczego. 
8. Ocena: element nieobowiązkowy, ja podaję w skali 1-10, ktoś inny może po prostu napisać np. "dobry".

I to tyle :) Pytania w komentarzach. I powodzenia!
Share:
Lokalizacja: Zielona Góra, Polska

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz